22 januari, 2019

Vanliga frågor

Hur får jag en båtplats?

Önskar du plats i någon av våra hamnar, Östersund eller Frösön, så ställer du dig i vår kö. För att kunna stå i kö krävs att du är medlem i ÖFBH vilket kostar 250 kr per år. För dig som redan är medlem och vill byta plats kan du ställa dig i kölistan utan extra kostnad.

  1. Anmäl dig med serviceformuläret.
  2. Faktura på medlemsavgiften kommer till den e-postadress du anger i serviceformuläret.
  3. Det datum medlemsavgiften kommer in till oss är lika med ditt ködatum.

Obs! Du måste ange hur stor båt du har eller tänker skaffa dig, båtplatserna har olika bredd.

Hur fungerar kölistan?

När det finns lediga platser publiceras dessa på hemsidan, oftast under vår och försommar. Platserna publiceras under en begränsad tid tills tillsättning skett. Samtidigt skickas ett SMS ut till samtliga på kölistan med uppmaning om att via epost anmäla intresse för en eller flera platser.

Intresseanmälan görs i 1:a hand, 2:a hand och 3:e hand för de platser man är intresserad av. Ytterligare anvisningar kommer att finnas på hemsidan.

När tiden för intresseanmälan gått ut kommer styrelsens platsgrupp att tillsätta platserna i följande prio-ordning;

  1. Plats i kölistan
  2. Lämplig storlek på platsen i förhållande till båtens storlek.

Kölistan uppdateras med jämna mellanrum. Platser kommer inte att tillsättas på annat sätt än genom ovanstående beskrivning.

Kan jag hyra ut min båtplats?

Du kan hyra ut din plats i 2:a hand under max tre år, sen sägs din plats upp automatiskt.

Uthyrning av båtplatser i 2:a hand skall alltid göras genom ÖFBH, maila in ditt namn, medlemsnummer och platsnummer till plats@ofbh.se. Din platsavgift kommer att återbetalas till dig om platsen blir uthyrd. Vi kontaktar dig i så fall för kontouppgifter.

Om jag vill byta båtplats eller hamn?

Om du vill byta båtplats eller hamn måste du göra en anmälan till kölistan. Det gör du i vårt serviceformulär.

Hur säger jag upp min båtplats?

Om du vill säga upp din plats mailar du plats@ofbh.se och anger ditt namn, medlemsnummer och platsnummer. Ange också ditt kontonummer i mailet så går återbetalningen snabbt och smidigt.

Min nyckel har slutat fungera?

Om du inte använt din nyckeltagg på 1 år blir den avaktiverad. Då måste du kontakta A2revision för att få den aktiverad igen, oftast räcker det med att ringa.

Behöver du ytterligare nyckeltaggar så kostar dessa 200:- styck och tillhandahålls av A2revision.

Vår kontakt på A2revision är Henrik (063-555444) eller Simon (063-555351).

Jag har bytt adress/telefonnummer/båt, hur ändrar jag mina uppgifter hos er?

Om du vill ändra några uppgifter eller ställa dig i kö för en annan plats så skall du använda vårt serviceformulär.