Tankar om vidareutvecklingen av Östersunds båthamn

Som säkert mångas av er redan vet så har styrelsen i Östersund Frösö Båt-och Hamnförening de senaste åren lagt en del tid på att lyfta fram några, för båtägarna, viktiga frågor.

De tyngsta frågor som varit på tal är en marin bensinmack och en ordentlig gästhamn. Några andra frågor som funnits är efterfrågan på en båtuthyrning, en ordentlig plats för SSRS, fler båtplatser i östersunds hamn, ett marint café/servering, en återbyggnad av fontänen som en gång fanns mellan broarna och bättre förutsättningar för seglarna.

Under den tid vi suttit och resonerat kring dessa ämnen så har olika geografiska platser och olika utformningar diskuterats. Vi har funderat kring om dessa olika delar skall separeras eller ligga samlade. Vi har diskuterat huruvida någon med framgång skulle kunna driva verksamheten och hur detta skulle kunna se ut. Man kan nog säga att vi i föreningen har vridit och vänt på de flesta möjligheter kring saken. Resultatet har blivit att vi endast ser en, för alla inblandade bra lösning, vilket är att bygga ut Östersunds hamn och belägga alla delar tillsammans.

En ny utformning/Utbyggnad av den redan befintliga hamnen skulle ge otroliga möjligheter. Vi skulle kunna ordna fler båtplatser och reglementet skulle kunna skrivas om så att alla med större motorbåtar och segelbåtar skulle ges förtur i Östersunds hamn för att enkelt få tillgång till den nya anläggningen.

Gästhamnen skulle kunna göras trygg och säker och utrustas med en bastu, egna toaletter, egna duschar, samlingsrum och möjlighet att hyra enklare övernattning för dem som har mindre båtar på besök.

Båtuthyrning skulle kunna läggas tillsammans med gästhamn, café och bensinmack så att den som driver det får så goda möjligheter att lyckas som möjligt.

Huruvida vi får igenom våra idéer är ännu ovisst men vi har kommit så pass långt att det är dags för ett möte med kommunen.

Inför detta så vill vi nu samla in åsikter och ytterligare idéer kring dessa ärenden så att vår fråga blir så bra och stark som möjlig.
Hur ser du på detta och vad skulle vara viktigt för din/er verksamhet?
Lägg ett mail till ordforande@ofbh.se och lämna dina synpunkter

7 kommentarer till ”Tankar om vidareutvecklingen av Östersunds båthamn

  • Hej. Bra funderingar. Det lär dock vara förknippat med stora utmaningar. Jag själv och jag misstänker många med mig vill nog gärna ligga kvar i Frösö båthamn. Även de med stora båtar för det finns en del fördelar, bl, a parkeringsplatser i direkt anslutning. Dessutom är de gratis (vilket jag hoppas inte ändras). Undrar också om det finns någon som skulle kunna /vilja ta på sig ansvaret/starta verksamhet med sjömack mm.
    Jag hade ett förslag tidigare att på något sätt utnyttja Skade(färjan) som sjömack och café.
    Jag tror också att det kan vara betydligt lättare att bygga ut en hamn med alla nämnda idéer vid Vallsundet. Området är redan påtänkt som hamn. (förslag från mig för ett antal år sedan)

    Lycka till i mötet med kommunen.
    Mvh Leffe Magnusson Tanne

  • Hej!
    Jag har under tre somrar haft tillgång till båtplats i andra hand. Detta har fungerat perfekt. Hoppas att i fortsättningen få den möjligheten också, att ligga på rätt sida av Frösöbron främst pga mastkranen ligger på den sidan. Mvh Peter Berg (seglar en Compis båtvarv 7 m(

  • Marin bensinmack är kanske bra, men den får inte finansieras av en höjning av båtplatsavgifterna.
    En utbyggnad av hamnen kan bli bra, men får inte finansieras av en höjning av befintliga båtplatser.
    Den dagliga driften av bryggorna ,så att de är i gott och säkert skick, är viktigt. Bryggornas förankringar,
    kättingar och bojstenar, börjar bli gamla ,och de bör kontrolleras och underhållas, samt spännas och
    slackas sommar och vinter.
    Brygga 4 har skador som bör åtgärdas inför nästa säsong.
    Landgångarnas fästen i kajen kan kan röra sig, så att de släpper, därför bör sprintarna i järnstångens ände
    kollas så att de är på plats.
    Mvh Eide

  • Innan det görs några stora satsningar på utbyggnader mm så måste de medlemmar som betalt insatser och årsavgifter på de redan befintliga platserna få valuta för de erlagd avgifterna. Vad jag menar meddelat är att underhållet under flera år varit bristfälligt med trasiga bryggor och infästningar av dessa. Det fanns planer på att byta förankringskedjor och sträckvikter för dessa för flera år sedan men inget har hänt. Leverantören av brygga 4 borde kontaktas för att höra med dem om de haft liknande problem på lera ställen, de kanske också har förslag på lösningar rörande reparationer av bryggorna. Detta borde vara betydligt viktigare än utbyggnader och platser för vattenskotrar m m. Insatserna för de båtplatser som vi har betalat är ett lån till föreningen för att bekosta tidigare investeringar då hamnen byggdes.

  • Tycker det låter positivt att ni vill satsa på en bättre gästhamn med café.
    En enkel kontokortspump för bensin och diesel vore toppen. Tror det blir svårt att få en riktig båtmack likt den som fanns förr i tiden att gå runt.
    Sedan borde ni gå vidare med planerna på en brygga till i Östersunds hamn. Den som är tänkt att ligga mellan brygga ett och Thomée.

Lämna ett svar till Eide Stjernefeldt Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *